چگونه شیمی کنکور را بخوانیم و تست بزنیم؟

چگونه شیمی کنکور را بخوانیم
درس شیمی به علت حجم کمی که نسبت به ریاضی و فیزیک داره، بعضی از دانش آموزان را به اشتباه میندازه و حجم کم کتاب باعث می شود پیش خودشون فکر کنند که نیاز نیست وقت زیادی را صرف این درس مهم کنند. اما این دسته از دانش آموزان عزیز کاملا اشتباه فکر می کنند و اصلا اینطور نیست. برای یادگیری شیمی کنکور، شما باید جزئیات زیادی رو در نظر بگیرید و به سادگی از مطالب نگذرید. ممکنه سوال شما باشه که چطور شیمی کنکور را بخوانیم؟ چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنیم؟ یادگیری شیمی برای کنکور چه مراحلی دارد؟

چگونه شیمی کنکور را بخوانیم و تست بزنیم؟
چگونه شیمی کنکور را بخوانیم
درس شیمی به علت حجم کمی که نسبت به ریاضی و فیزیک داره، بعضی از دانش آموزان را به اشتباه میندازه و حجم کم کتاب باعث می شود پیش خودشون فکر کنند که نیاز نیست وقت زیادی را صرف این درس مهم کنند. اما این دسته از دانش آموزان عزیز کاملا اشتباه فکر می کنند و اصلا اینطور نیست. برای یادگیری شیمی کنکور، شما باید جزئیات زیادی رو در نظر بگیرید و به سادگی از مطالب نگذرید. ممکنه سوال شما باشه که چطور شیمی کنکور را بخوانیم؟ چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنیم؟ یادگیری شیمی برای کنکور چه مراحلی دارد؟.
همونطور که خودتون می دونید درس شیمی درسی است که از دو بخش حفظی و مفهومی تشکیل شده. حفظیات شیمی، بیشتر متن کتاب رو شامل میشه و خط به خط متن کتاب سرشار از مطالب مهمه که لازمه برای یادگیری شیمی همه ی اونا به طور کامل حفظ بشن. جدا از مطالب حفظی کتاب، یه سری از مطالب هستند که جنبه مفهومی دارند و نمیشه با حفظ کردن یادشون گرفت و باید ابتدا اونارو کامل فهمید و فهمیدنشون هم نیاز به یه سری فرمول و قاعده خاص داره که داوطلبان کنکور ریاضی و تجربی قطعا با این فرمول ها آشنا هستند. یه نکته قابل توجه درمورد این درس این است که کتاب شیمی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم کاملا بهم مرتبط هستند و شما به شرطی میتونید مفاهیم پایه یازدهم و دوازدهم و یاد بگیرید که قبلش مفاهیم کتاب درسی شیمی پایه دهم رو کاملا یاد گرفته باشید. بنابراین یادگیری شیمی از پایه کلید موفقیت شما در این درس هست. در ضمن مقاله روش مطالعه دروس حفظی هم می تونه برای مطالعه شیمی بهتون کمک کنه.
برای اینکه بدونید چگونه شیمی کنکور را بخوانیم و روی این سه کتاب شیمی به ظاهر کم حجم اما در اصل سرشار از مطلب مسلط بشیم، باید اول از همه تمرکزتونو روی کتاب درسیتون بذارید و حتی از حاشیه و پاورقی هم ساده نگذرید و در حین مطالعه متن کتاب و حفظ کردن اون ها، یه دفتر جداگونه بردارید و هرجا از متن کتاب که به فرمول یا مطلبی برخوردید که فکر کردید ممکنه بعدا به علت شبیه بودن با بقیه مطالب فراموشش کنید رو توی اون دفتر یادداشت کنید. چون همه مطالب این درس به هم مربوط هستند؛ شما قطعا بعدا به نکات تکراری بر خواهید خورد. پس با یادداشت کردن مطالب و نکات مهم از اتلاف وقتتون خیلی خیلی میتونید جلوگیری کنید؛ چون اگه حین تست زدن نکته ای از یادتون رفت میتونید با مراجعه به اون دفتر اون مطلب و به یاد بیارید و نیاز به ورق زدن دوباره کتاب نیست.

نکته دیگه اینه که توی کتاب درسی همیشه یه سری نمونه حل شده هست که به عنوان مثال ذکر شدن و مثال های خود کتاب پایه اصلی سوالات کنکور هستند و بیشتر سوالات بر پایه همین مثال های کتاب طرح می شوند. این مثال های و سوالات، پایه حل مسائل شیمی برای شما هستند و باید از این سوالات برای شروع مطالعه تون استفاده کنید. پس اگه شما روی تمامی مطالب کتاب به خصوص مثال ها و نمونه های حل شده تسلط کامل پیدا کنید خیلی راحت میتونید از پس سوالات بربیاید.
چگونه شیمی کنکور را بخوانیم ؟
یادگیری شیمی کنکور تجربی و ریاضی مراحلی داره که با رعایت اونا می تونید با کیفیت بیشتری مطالعه کنید و باعث افزایش سرعت مطالعاتی شما میشه. تکلیف حفظیات شیمی که مشخصه. برای این که بتوانید از پس سوالات حفظی بربیاید هیچ راهی نیست جز این که متن کتاب و اصطلاحات مهم رو کامل حفظ کنید. برای حفظ کردن این اصطلاحات هم چند راه وجود داره: اولین و مهمترینش خلاصه نویسی صحیح هست که یه جورایی مهمترین رکن مطالعه هر درسی به حساب میاد و فقط مربوط به شیمی نیست. کاری که برای خلاصه نویسی لازمه انجام بدید اینه که یه دفتر جلوتون و یه خودکار توی دستتون باشه و هنگام مطالعه متن درس خلاصه مطالبو تو اون دفتر یادداشت کنید. یه سری اصطلاحات هم وجود دارند که تعریفی هستند و نمیشه خلاصشون کرد و باید عین جملاتشون حفظ شوند. کار دیگه ای که میتوانید برای یاد گرفتن حفظیات شیمی انجام بدید این است که از کتاب های جیبی که تمام اصطلاحات کتاب درسیتون توش جمع آوری شده استفاده کنید. با استفاده از این کتاب های جیبی، دیگه به خلاصه نویسی کمتر احتیاج پیدا می کنید. این کتاب باید همیشه همراهتون باشه و میتونید توی هر زمانی که تایم خالی، هرچند کم، داشتید بازش کنید و شروع به مطالعه کنید. اینو یادتون باشه که همیشه کیفیت مهم تر از کمیته. پس اگه تو این مدت کم حتی یه جمله یا یه مطلب خیلی کوچیکم بتونید یاد بگیرید، کلی جلو میوفتید و همون یه مطلب میتونه تو تست ها کلی کمکتون کنه. ولی من خلاصه نویسی رو بیشتر توصیه می کنم چون نوشتن میتونه بیشتر باعث یادگیری شیمی بشه و کمک میکنه که اون مطلب با کیفیت بهتر و همچین مدت زمان طولانی تری تو ذهنتون بمونه و به درستی شیمی را بفهمیم.

رشته شیمی را بیشتر بشناسیم

سوالات مفهومی و مسائل که بخش نسبتا سخت تر سوالات شیمی رو تشکیل میدن، نیازمند یادگیری فرمول ها و روش های محاسباتی سریع و نکات این چنینی هستن تا بشه از سدشون گذشت. برای یادگیری شیمی کنکور، به جز دفتر خلاصه نویسی، یه دفتر دیگه باید داشته باشید که همه فرمول ها رو از کتاب درسی استخراج کنید و داخل اون دفتر برای خودتون یادداشت کنید همچنین برای هر فرمول یه مثال هم در نظر بگیرید تا زمان مرور مطالب اگه یه وقت جای استفاده از فرمول یادتون رفته بود با دیدن اون مثال به یاد بیاریدش. مسائل درس شیمی بیش از هر چیز نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارند. شما با حل کردن نمونه های خود کتاب (در ابتدا) و حل تست های متنوع از کتاب تست هایی که دارید میتونید به تسلط کافی روی این بخش از سوالات برسید. هر چقدر تمرینتون در زمینه مسئله و مطالب مفهومی بیشتر باشه، به طبع تسلط روی این گونه سوالات بیشتر میشه و در نتیجه خیلی راحت تر میتونید با این سوالات کنار بیاید.

مجتمع آموزشی غیردولتی اوج , بهترین مدرسه :مهرآباد
روش تست زدن شیمی
حالا که فهمیدیم چطور شیمی کنکور را بخوانیم و یاد بگیریم، وقتشه با تکنیک های صحیح تست زنی آشنا بشیم. اول این که بلافاصله بعد از حفظ کردن یه مطلب سراغ تست زدن نرید و اجازه بدید اول اون مطلب توی ذهنتون تثبیت بشه؛ بعد از یادگیری شیمی، شروع به تست زدن کنید؛ چون اینجوری بازده بیشتری دارید. در ضمن باید با سوال پرسیدن از افراد آگاه مثل بهترین مشاوران کنکور یا رتبه های برتر از بهترین منبع تست شیمی کنکور باخبر بشید.
مرحله دوم در تست زدن شیمی اینه که بعد از اتمام هر فصل، به طور کامل یکبار درسنامه کتاب تست تون رو مطالعه کنید و اگه احیانا به نکته ای برخوردید که احساس کردید اونجور که باید تو ذهنتون ننشسته، به دفتر خلاصه نویسیتون برگردید و اونجا دوباره مرورش کنید و وقتی به طور کامل اون مبحث رو یاد گرفتید، سراغ تست زدن شیمی برید.

کدام آزمون آزمایشی بهتر است؟
در این مقاله می تونید آزمون مناسب و ایده آل خودتون رو پیدا کنید.

اولویت بندی در حل مسائل شیمی کنکور
دلیل این که مسائل رو گذاشتیم آخر از همه اینه که سوالات حفظی قاعدتا آسون تر هستند، پس وقت کمتری می گیرند. سوالات مفهومی کمی نیاز به دقت و تمرکز بیشتری دارند اما حل مسائل به دلیل این که به محاسبات ریاضیاتی و استفاده از فرمول های شیمی مختلف نیاز دارن، باید وقت بیشتری بهشون اختصاص داده بشه. برای همین آخر از همه بهشون جواب میدیم. مدیریت زمان در کنکور اهمیت زیادی داره که با این تکنیک اولویت بندی می تونید تا حد زیادی از پس این مسئله بر بیایید. هرچه قدر تسلط بیشتری روی مطالب حفظی و مفهومی داشته باشید مدت زمان پاسخ دادن به هر سوال کمتر میشه و در آخر زمان کافی برای حل مسائل دارید و با کمبود وقت مواجه نخواهید شد. لازم به ذکره که سوالات درس شیمی در کنکور سراسری برای داوطلبان جزء سوالات سخت محسوب میشه پس باید کاملا جدی گرفته بشه و وقت مناسبی رو به یادگیری شیمی برای کنکور اختصاص بدید.

ما تو این مقاله به این سوال که چگونه شیمی کنکور را بخوانیم پاسخ دادیم و حالا نوبت شماست که با انجام دادن این تکنیک ها، قدم به قدم تو درس شیمی پیشرفت کنید. از هیچ فرصتی به سادگی نگذرید و از همین الان استفاده از این تکنیک ها رو برای یادگیری شیمی کنکور شروع کنید.